Kone- ja autotekniikan alalla on tapahtunut merkittävää kehitystä viime vuosina. Kone- ja laiterakentamisessa merkittävin muutos on lisäävän valmistuksen, eli 3D tulostuksen, tekniikoiden kypsyminen teollisiksi menetelmiksi. Kehitys on vauhdittunut myös muilla alueilla, kuten robotiikassa ja tekoälyn käytössä koneiden ohjauksessa ja tehokkuuden parantamisessa. Auto- ja työkonetekniikassa yksi merkittävimmistä innovaatioista ovat olleet sähköistyminen ja autonomian lisääntyminen. Sähköistymisen taustalla on tarve siirtyä päästöttömiin energiamuotoihin ja autonomian lisääntymisen taustalla on tarve parantaa liikkumisen turvallisuutta ja tässä teknologian kehittymisen mahdollisuuksien tehokas hyödyntäminen.
KATI-hanke vastaa alueen yritysten tarpeeseen saada uutta osaamista, ratkaisuja ja ideoita Pohjois-Pohjanmaan metalli, kone- ja autotekniikan yritysten kehittämiseen ja uudistamiseen liittyen ajoneuvojen ja työkoneiden tulevaisuuden käyttöenergioihin, voimalinjoihin ja sähköistymiseen sekä liikkuvien laitteiden autonomisointiin. Hanke vastaa myös alueen auto- ja työkonetekniikkaa opettavien oppilaitosten tarpeeseen saada ajanmukaistettua ja täydennettyä sähköistykseen ja autonomiseen toimintaan liittyviä oppimisympäristöjä. KATI" -projektiin on koottu yhteen kaikki Pohjois-Pohjanmaan kone- ja autoalan koulutusta antavat organisaatiot. Konkreettisesti tämä tarkoittaa alueen TKI-toimijoiden (Oy, OAMK, Centria, OSAO, JEDU, Brahe) intensiivistä yhteistyötä kone- ja autotekniikassa niin uuden tiedon tuottamisessa, omaksumisessa ja levittämisessä kuin myös TKI-ympäristöjen kehittämisessä ja näiden laajassa hyödyntämisessä innovaatiotoiminnassa.
KATI on kuuden TKI-toimijan toteuttama projekti, jonka kokonaisbudjetti on 3.2 miljoonaa euroa. Hankeen toteutusaika on 3 vuotta (1.9.2023-31.8.2026). Projektin rahoitus tulee EU:n EAKR rahoituksena "Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027" ohjelman Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF) ja sen rahoittava viranomainen on Pohjois-Pohjanmaan liitto. Projektin koordinaattorina ja päähankkeen toteuttajana toimii Oulun yliopisto. Projektin osahankkeiden toteuttajia ovat Oulun ammattikorkeakoulu OAMK, Centria-ammattikorkeakoulu, Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU, Koulutuskuntayhtymä Brahe ja Koulutuskuntayhtymä OSAO.
KATI hankkeen yleisenä tavoitteena on aikaansaada merkittävä positiivinen vaikutus maakunnan osaamistason ja hyvinvoinnin kehittymiseen uuden osaamisen myötä tapahtuvan aluetalouden monipuolistumisen ja uusien työpaikkojen syntymisen myötä. Tavoitteena on myös tehostaa alueen vihreää siirtymää uuden osaamisen avulla sekä toteuttaa toimia, jotka ovat energiatehokkaita ja päästöttömiä sekä lisäävät alueen huoltovarmuutta. Tavoitteena on tuottaa uutta osaamista ja ratkaisuja Pohjois-Pohjanmaan metalli, kone- ja autotekniikan yritysten kehittämiseen ja uudistamiseen sekä alueen tietotaidon ja innovointikyvyn nostaminen uudelle tasolle. Konkreettisesti tämä tarkoittaa alueen TKI-toimijoiden (Oy, OAMK, Centria, OSAO, JEDU, Brahe) intensiivistä yhteistyötä kone- ja autotekniikassa niin uuden tiedon tuottamisessa, omaksumisessa ja levittämisessä kuin myös TKI-ympäristöjen kehittämisessä ja näiden laajassa hyödyntämisessä innovaatiotoiminnassa. Tavoitteena on myös tiiviin yhteistyön tuloksena näkyvä yritysten kilpailukyvyn paraneminen ja uusien yritysten ja tuotteiden syntyminen Pohjois-Pojanmaan alueelle, kaikki tämä tietenkin myös tarkoittaa uusien työpaikkojen syntymistä.
Hankkeen toteuttajaorganisaatioilla on yleisten tavoitteiden roolituksen myötä omia tarkempia tavoitteita.
Yhteistyön vahvistuminen ja laajeneminen: Hankkeessa on mukana kaikki Pohjois-Pohjanmaan alueella kone- ja autotekniikkaa kouluttavat toimijat. Jo hankkeen valmistelun aikana näiden yhteistyö on tiivistynyt ja hankkeella tulee olemaan merkittävä vaikutus yhteistyön vahvistumiseen ja laajentumiseen. Hankkeen myötä eri osapuolten roolit yhteistyössä selkenevät siten että kokonaisuus on vahvempi kuin aikaisemmin. Yhteistyössä toimitaan tyypillisesti Yo-AMK-AO akselilla mutta on huomattavaa, että myös ammattiopistojen keskinäinen yhteistyö tulee vahvistumaan.
Tieto ja osaamistason nostaminen: Hanke parantaa Pohjois-Pohjanmaan alueen tieto- ja osaamistasoa liittyen uusiin kestävän kehityksen mukaisiin autojen ja työkoneiden energiaratkaisuihin ja uusimman tietotekniikan ja antureiden hyödyntämiseen liikkuvien laitteiden autonomisoimisessa. Hanke on yksi askel maakunnan Älykkään Erikoistumisen strategian toteuttamisessa teemoilla uudistuva, hyvinvoiva ja ilmastoviisas sekä osaava, osallistuva ja kilpailukykyinen Pohjois-Pohjanmaa.
Tutkimus- ja koulutusinfrastruktuurien kehittyminen: Hankkeessa hankitaan ja rakennetaan uutta tutkimus- ja koulutusinfrastruktuuria lähtien alueen yritysten ja näitä palvelevien TKI-toimijoiden tarpeesta. Hankkeessa luodaan koulutus- ja kehitysalustoja, jotka on suunniteltu vastaamaan alueen tarvetta ja ovat suurista valmistajista riippumattomia ja näin mahdollistavat laajemman muokattavuuden, ja koulutuskäytössä mahdollistavat valmistajaneutraalin lähestymisen aiheeseen.
Uuden tekniikan tuominen alueelle demonstraatioin ja prototyypein: Hankkeessa toteutetaan useita uuden tekniikan demonstraatioita ja rakennetaan sähköauton ja pienen työkoneen prototyypit/ kehitys- ja koulutusalustat.
Työpaketin tavoitteena on tuoda AgOpenGPS tekniikka Pohjois-Pohjanmaan maanviljelijöiden käyttöön siten että järjestelmään on lisätty traktorin ympäristöä valvova Lidar (valotutka) tai turvalaserskanneri tekniikkaan perustuva törmäyksen/päälleajon estojärjestelmä ja tarvittaessa mekaanisiin kytkimiin perustuva tunnistin.
tavoitteena on selvittää esim. kuinka voimalinja olisi sähköistettävä, jotta saavutettaisiin paras mahdollinen kokonaishyötysuhde ja pienin mahdollinen hiilijalanjälki valituissa käyttöympäristöissä ja mitä muita vaihtoehtoisia menetelmiä (kuin sähkö) on olemassa voimalinjan kokonaishyötysuhteen optimoimiseksi ja hiilijalanjäljen minimoimiseksi valituissa käyttöympäristöissä? Millainen / millaisia oppimisympäristöjä tulisi rakentaa / hankkia ja hyödyntää tulevaisuudessa, jotta edellä mainittuihin kysymyksiin löydettäisiin vastauksia? Käyttöympäristöinä tässä henkilöauto, kuorma-auto ja työkone/traktori.Lisäksi tavoitteena on nostaa alueen osaamista akkujen diagnostiikan ja huollon sekä turvallisen sähköautokonversion toteuttamisessa.
Tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa sähköisen auton ja työkoneen runkorakenteet, mekaniikka sekä näihin liittyvät verhoiluosat.
Työpaketissa tehdään sähköauton ja autonomisen työkoneen kokoonpano. Työpaketti hyödyntää aikaisempien työpakettien tuloksia ja sisältää kokonaisuuksien kokoonpanon ja valmiiden laitteiden testauksen. Työpaketti sisältää myös ULTRA auton muunnoksen monipolttoainetta hyödyntäväksi, sekä Valtra-työkoneen sähköavusteisen voimalinjan demonstrointi.
Tavoitteena on varmistaa projektin hyvä vaikuttavuus huolehtimalla projektin viestinnästä ja tulosten levittämisestä teollisuuteen ja TKI-yhteisöön sekä täydentää konsortion tietämystä tiedon hankinnalla.
Työpaketin tavoitteena on ensiluokkaisesti toteutettu ja hallinnoitu EAKR-projekti. Työpaketti sisältää EAKR-hankkeen hallinnoitiin, raportoitiin ja tiedottamiseen liittyvät tehtävät rahoittajan ohjeiden ja toteuttajaorganisaatioiden parhaiden projektikäytäntöjen mukaisesti.